36. Chodzi o ma³¿eñstwo katolika z osob¹ nie ochrzczon¹; z ochrzczon¹ poza Kocio³em katolickim; z osob¹, która formalnie odst¹pi³a od Kocio³a katolickiego; z osob¹, która formalnie nie odst¹pi³a od Kocio³a, ale deklaruje siê jako niewierz¹ca; z osob¹ niepraktykuj¹c¹. Koció³ jest niechętnie nastawiony do takich ma³¿eñstw, poniewa¿ zachodzi niebezpieczeñstwo utraty wiary, rodziæ siê mog¹ na tle przekonañ konflikty wród ma³¿onków, zagro¿ona bywa tak¿e ich jednoæ. Jednak ze wzglêdu na naturalne prawo nie tylko co do zawarcia samego ma³¿eñstwa, ale tak¿e co do wyboru wspó³ma³¿onka, Koció³ godzi siê na ich zawarcie pod pewnymi warunkami (por. IPEM nn: 71-93). Niezale¿nie od uzyskania odpowiedniej dyspensy czy zgody Biskupa Diecezjalnego: 1) strona katolicka zobowi¹zana jest do zachowania w³asnej wiary, usuniêcia zagro¿eñ w jej praktykowaniu, uczynienia co jest w mocy, by ca³e potomstwo by³o ochrzczone i wychowane w wierze katolickiej; 2) strona niekatolicka powinna byæ poinformowana o zobowi¹- zaniach strony katolickiej i przyj¹æ je do wiadomoci. W ma³¿eñstwach katolików z niekatolikami mo¿na i nale¿y zachêcaæ stronê niekatolick¹ do wzięcia udzia³u w katechizacji przedma³¿eñskiej, a szczególnie przedlubnej, motywuj¹c to wzrostem wzajemnego zrozumienia i wspó³dzia³ania dla dobra przysz³ego ogniska rodzinnego (IEP2 n.13).